Folosește-ți mintea pentru ați schimba creierul – de Dr. Ph.D. Rick Hanson
Posted on 14/01/2021

Dragi căutători pentru înțelegerea și explicarea fenomenelor nevăzute din creier cu ajutorul tehnicii observatorului și a afirmațiilor, mi-am propus ca în următoarea perioadă să aduc câteva materiale preluate de la neuropsihologul Rick Hanson legate de creier și cum ne dezvoltăm o minte măreață.

Căutările și cercetările mele au multe asemănări cu a dumnealui așa că, vă invit să parcurgeți exercițiile pe care le voi posta în continuare și veți vedea rezultate spectaculoase.

Un timp voi publica aici câteva exerciții propuse de dr Rick, după ce azi voi posta introducerea și explicațiile generale.

Să vă fie spre folos și evoluție.

“ Clipă de clipa, cand esti constient de – sunete, stări, gânduri sau cele mai sincere doruri – se bazează pe activitățile neuronale de baza; același lucru se întamplă și cu procesele mentale inconștiente, ca de exemplu consolidarea capacitatii memoriei sau controlul respirației. Întocmai cum rămâne un mare mister modul în care creierul fizic produce conștiența nonfizică.

Dar separate de posibila influență a factorilor transcendentali – le poți numi Dumnezeu, Spirit, Pământul sau orice fără un nume – este o cartografiere unu la unu între activitățile mentale și neuronale.

Este o strada cu doua benzi : pe masura ce creierul tău se modifică și mintea ta se modifică; si pe masura ce mintea ta se transforma și creierul face acelasi lucru – se transformă. Aceasta înseamnă că – remarcabil – în funcție de modul în care acorzi atentie la modul în care gândești și simți și vrei și cum lucrezi cu reacțiile tale, toate ăți sculptează creierul în diverse forme :

  • Zonele aglomerate au nevoie de un circuit sangvin, pentru că au nevoie de mult oxigen și glucoza;
  • Genele din interiorul neuronilor devin mai mult sau mai puțin active; de exemplu, persoanele care în rutina lor se și relaxeaza și-au îmbunătățit modul de a se manifesta al genelor calmându-le în situații de stres, facandu-le mai rezistente.
  • Conexiunile neuronale sunt relative inactive cand se ofilesc; este un fel de Darwinism neuronal, supraviețuirea celui ocupat : folosește-l sau îl pierzi.
  • “Neuronii care ard împreună, țes împreună”. Acestea au fost descoperite de psihologul Donald Hebb si înseamnă că sinapsele active – conexiunile dintre neuroni – devin mai sensibile, plus ca numărul sinapselor crește producând legaturi neuronale solide. De exemplu, la finele scolii, soferii de taxi care sunt nevoiți să memoreze încrengătura străzilor din Londra au un hipocampus  solid – acea parte a creierului care ajută în creearea memoriei vizuale. Similar, persoanele care meditează zilnic dezvoltă legaturi neuronale solide în INSULĂ – o zona care se activează în momentul în care tu te concentrezi asupra corpului tău și asupra a ceea ce simți – și în zone din cortexul prefrontal care controlează atenția.

Detaliile sunt complexe, dar ideea este simpla : modul în care îți folosești mintea, îți schimbă creierul – la bine sau la rău.

O vorba veche spune că mintea ia forma pe care se bazează; o interpretare modernă este ca, creierul ia forma pe care mintea se bazează.

De exemplu, daca în mod frecvent îți modelezi mintea după grijirile pe care le ai, dupa auto-critica și furie, atunci creierul tau îți va modifica forma gradual – va dezvolta structuri neuronale și dinamice – în anxietate, stima de sine scăzută și o reacție inclinată catre cei din jur. Pe de alta parte, daca tu în mod frecvent îți modelezi mintea după, de exemplu, realizezi ca este totul bine acum, vezi partea buna din tine și permiti să se întâmple totul oricum – trei practici din aceasta carte – atunci creierul tău, gradual se va plia pe calmitate, încredere în sine și pace interioară.

Îți poti opri creierul din transformare. Unica întrebare este : Primești schimbările pe care le dorești?

Tot ceea ce ai de făcut este să practici, să exersezi

Aici intervine practica, care de fapt înseamnă a actiona regulat – când gandești, vorbești sau faci ceva – pentru a-ți dezvolta calitățile și a-ți diminua defectele. De exemplu, studiile au aratat că fiind constient creste activarea părții stângi a cortexului prefrontal și asta îmbunătățeste starea de spirit (pentru că această parte a creierului pună frână stărilor negative) și scade activitatea amigdalei-soneria creierului. Similar, a avea compasiune pentru tine duce la dezvoltarea rezistenței și scade procesul de rumegare a acelorași gânduri.

De fapt, practica plantează semințe și flori în grădina minții tale și asta se întampla în creierul tău. Asta îți infrumusețează gradina și te transformă intr-un bun gradinar : devii mai abil în a-ți direcționa atenția, gândești mai clar, îți manageriezi mai bine stările, te motivezi, devii mai conciliant si te bucuri de roller-coaster-ul care este viata ta.

Practica de asemenea construiește – aducând beneficii care merg dincolo de valoarea exercițiului pe care îl faci. De exemplu, practicând orice fel de exercițiu este un act de apreciere de sine; te tratezi ca și cum contezi – fiind foarte important și vindecator, dacă ai simțit vreodata ca adult sau copil că nu esti apreciat sau respectat. Mai departe, devii mai degraba activ decat pasiv – care creste optimismul, concilierea, fericirea și reduce riscurile depresiei. În clipele în care oamenii se simt forțați de factori externi – ca presiunea financiară, acțiunile celorlalți sau evenimentele din jur, din lume – și de reacțiilor lor la aceștia, este bine să existe macar o parte a vieții în care să se simtă ca un ciocan și nu ca o unghie.

În final, practica este o transfomare personală, rupând rădăcinile durerii, urii, deziluziei-larg definite-si înlocuindu-le cu mulțumire, pace, iubire și claritate. De multe ori se simte ca si cum ai face schimbări în tine, în interiorul tău și în alte dăți se simte ca și cum descoperi simpla minunație, lucrurile frumoase care sunt dintotdeauna acolo – ca bunatatea, starea de veghe și o inima iubitoare.

În orice fel, ești în procesul în care descoperi ceea ce se numeste “Creierul lui Buddha”, un creier care înțelege, profund cauzele suferinței și sfârșitul ei – la baza cuvântul “Buddha” înseamnă “să știi, să fii treaz”.

Într-un sens larg, oricine este angajat în evoluția psihologică și practica spirituală – indiferent că este creștin, evreu, musulman, hindus, ateu sau nimic din toate acestea – dezvolta un creier de Buddha și devine compatibil cu compasiunea, virtutea, întelepciunea și atenția.

Legea lucrurilor mici

Fiecare moment de practică pare mic în esență, dar aceste momente chiar transforma.

Este legea lucrurilor mici : datorită acumulării unor modificari lente în structura neuronală din timpul activității mentale, multe dintre aceste lucruri mici te pot duce într-un loc mai bun.

Este ca un exercitiu : de fiecare daca când alergi, faci pilates sau faci sport nu vor aduce modificări importante pe moment, dar cu timpul îți vor construi masa musculară. În acelasi mod, micile eforturi făcute zilnic vor construi gradual “mușchii” creierului tau. Este necesar să ai încredere, bazându-te pe știinta creierului, că practica va aduce rezultate bune.

Este important să rămâi constant – sa te concentrezi doar pe o singura practica pe care să o repeți. Viața din ziua de azi este atât de plină și de complicata încât este cel mai bine pentru tine este, să te ocupi de câte un singur lucru de fiecare data și pe care să te concentrezi.

Bineînțeles, este bine să fie acel lucru bun. De 40 de ani practic aceste exerciții – la început ca un tânăr în cautarea fericirii, apoi ca un soț și tată care are serviciu și viața de familie și acum ca neuropsiholog si professor de meditatie – și le predau altora.

Pentru acest material am adunat cele mai bune exercitii care știu că construiesc substraturi neuronale-fundații – ale concilierii, stării de bine, inventivității și păcii interioare. Nu am inventat eu nici macar una – acestea sunt fundamente pe care oamenii le fac de Anul Nou, dar pe care rar le aplică sau le practică – și de fapt “a face” face diferența în lume.

Poti face aceste exercitii în diferite moduri.

Întâi, poți lua un exercitiu care în sine să aducă o mare transformare în tine.

In al doilea rând, te poți focusa pe un anume exercitiu dintr-un capitol al acestui material care se adreseaza unor nevoi specifice, ca de exemplu capitolul întâi despre a fi bun cu tine dacă ești autocritic sau capitolul 5 despre a fi în pace daca ești anxios și iritat.

În al treilea rand, poți alege pe rând cate un exercițiu în funcție de dorința ta sau în functie de ceea ce simți astfel încât să te ajute cat mai mult.

În al patrulea rând, poți aloca câte o săptămână fiecărui exercițiu în parte, oferindu-ți un transformațional “an de practica”.

Oricare ar fi abordarea ta, îți recomand să faci totul într-un mod simplu și să te concentrezi pe câte un exercițiu pe rând – chiar dacă timpul este un eveniment sau o situație (ca de exemplu, o conversație gâdilatoare cu proferoul tau, un proiect dificil la serviciu sau la birou, o meditație), o zi sau mai mult. Și în spatele minții tale, alte exerciții și beneficiile lor cu siguranță vor lucra; de exemplu, să nu iei nimic ca fiind personal poate fi în prim planul atenției tale, în timp ce refugiul poate fi în fundal.

Să știi care este exercițiul fiecărei zile; cu cât esti mai atent la acest lucru, cu atât ai mai multe beneficii.

Ca să nu te gândești tot timpul la exercițiile pe care le ai de practicat, îți poti odihni mintea mult mai mult prin a-ți reaminti în diverse moduri – ca de exemplu un cuvânt cheie pe o notiță adeziva – sau notându-ți în jurnalul zilnic sau chiar spunând unui prieten ceea ce practici tu.

Poți de asemenea introduce exercițiul ales în activitatile tale psihologice sau spirituale, ca de exemplu în sedințele de psihoterapie, yoga, meditație sau rugăciune”. ( Just One Thing – Prima parte)

2 Comments
  1. Buna ziua,
    Care sunt exercitile concrete care trebuie practicate?

    Va multumesc!

Your email address will not be published. Required fields are marked *