Fii bun/ă cu tine
Posted on 16/01/2021

  1. Fii tu însuți/însăți

Pentru a face următorul pas pe drumul binelui tu – ca de exemplu practicarea exercitiilor propuse aici – este necesar să fii de partea ta. Nu împotriva celorlalti, ci să fii pentru tine.

Pentru mulți oameni, asta este mai greu decât pare. Poate că ai fost crescut că nu contezi la fel de mult ca alți oameni. Poate că atunci când ai încercat sa te justifici, să ții cu tine, ai fost împiedicat sau chiar doborât. Poate că în adâncul tău crezi că nu meriți să fii fericit.

Gândește-te ce înseamnă să fii cel mai bun prieten al cuiva. Apoi întreabă-te : sunt un astfel de prieten cu mine însumi/însămi?

Dacă nu, poate ca ești prea dur cu tine, prea dispretuitor cu ceea ce faci zilnic. Sau poate că nu te lasă inima să fii mai protector cu tine când vine vorba de maltratare sau de a spune altora ceea ce ai nevoie cu adevărat. Sau poate că ai capitulat în fața propriei dureri sau ești prea moale să faci toate aceste lucruri – ambele atât în mintea ta cât și în afara ei – în întreaga lume – să îți faci o viață mai bună.

În plus, cum îi poți ajuta pe alții dacă tu nu te poți ajuta pe tine?

Baza acestui exercitiu este sa îți dorești să îți fie bine, să lasi deoparte durerile și nevoile neîmplinite.

Apoi, orice vei face pentru tine va avea o reală însemnătate pentru tine!

Cum?

De câteva ori pe zi, întreabă-te : Sunt eu de partea mea aici? Sunt eu în căutarea propriului meu interest? (Care de multe ori include și cel mai bun interes pentru alții).

Momente bune să faci asta:

  • Dacă te simți rău (de exemplu trist, rănit, îngrijorat, dezamăgit, stresat sau iritat);
  • Dacă cineva te forțează să faci ceva;
  • Dacă știi că ar trebui să faci ceva pentru binele tău, dar totuși nu faci (să te afirmi cu cineva, când îți cauți un loc de muncă sau când vrei să te lași de fumat).

În aceste clipe sau în general :

  • Adu-ți aminte de cum te simți când ești cu cineva căruia îi pasa de tine. Această stare te va ajuta să simți că și tu contezi și că ai valoare, care este baza în A fi tu însuți/însăți.
  • Reaminteste-ți cum este să contezi pentru cineva. Poate un copil, animal de casă sau un prieten bun. Observă diferitele aspect ale acestei experiențe, ca de exemplu loialitatea, atenția, căldura, determinarea sau devotamentul. Permite sentimentului de a fi de partea cuiva să dețină atenția ta. Permite corpului tău să adopte o postură de susținere și devotament : poate stând jos sau în picioare mai ferm, cu pieptul înainte, privirea mai atenta; îți consolidezi experiența de a fi pentru cineva prin desenarea unei cogniții întruchipate din sistemele senzorio-motorii din creierul tău care stau la baza gândurilor și trăirilor tale și le conturează.
  • Reamintește-ți de un moment în care ai fost nevoit/ă să fii puternic/ă, energic/ă, neânfricat/ă pentru binele tău. Ar putea fi atât de simplu ca experimentarea unui fragment dintr-un exercițiu din rutina ta când ai fost nevoit să îți folosești ultimul gram de voință să finalizezi ceva. Sau ar putea fi ca atunci când ai fost nevoit să scapi din ceva ce reprezenta un pericol pentru tine sau când ai fost nevoit să iei atitudine în fața unei persoane care te intimida sau când te-ai încăpățânat să finalizezi un proiect pentru scoala sau serviciu. Ca și atunci, deschide-te în fața acestei experiențe și transformă-ți corpul ca și cum este ceva foarte real și posibil pentru tine și așa tu te stimulezi astfel încât se consolidează rețelele neuronale de baza.
  • Privește-te ca pe un copil – dulce, vulnerabil, prețios – și extinde aceasta atitudine asupra loialității, puterii și atenției tale către acest baiețel sau fetiță din interiorul tău.
  • Imaginează-ți că simți același lucru și că ai aceeași atitudine de loialitate, putere și atenție pentru tine – azi.
  • Fii atent la ce anume simți în corp când ești de partea ta. Deschide-te acestui sentiment și încurajează-l pe cât posibil. Observă orice rezistență pe care o ai în aceste clipe și încearcă să mergi mai departe.
  • Întreabă-te: fiind de partea mea, care este cel mai bun lucru pe care să îl fac aici?
  • Și apoi, fă-l cât poți tu de bine.

Amintește-ți :

  • Fiind tu însuți înseamnă doar ca îți pasă de tine. Îți dorești să te simți fericit și nu îngrijorat/ă, trist/ă, vinovat/ă sau furios/furioasă. Vrei ca oamenii să te trateze bine și nu rău. Vrei să îl ajuți pe viitorul TU – persoana care vei fi săptămâna viitoare, anul viitor sau peste zece ani – să aibă o viață bună pe cât posibil.
  • Experiența ta conteaza, atât în fiecare clipă a existenței tale cât și în urmele pe care gâdurile și trăirile tale le lasă în structura creierului tău.
  • Este moral să tratezi oamenii cu respect, decență, compasiune și blândeâe. Bine, termenul “oamenii” te include și pe tine. Ai tot atâtea drepturi, opinii, nevoi și vise care să rămâna în picioare ca oricare altcineva din lume.
  • Când ești atent cu tine, ai mai multe de oferit celorlalți, pornind de la cei apropiați ție până la întreaga omenire”.  Sursa – PH.D. Rick Hanson – Just One Thing (Va urma)
No comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *